Sumber Makanan punyer pasal punyer fakta

00:55

Salam :)

kali ni aku nak kongsi pasal makanan..bukan
nye pasal makanan kegemaran atau makanan
segera mcm mi segera atau big mac segera tuh

tapi pasal sumber makanan,situasi pemakanan kat
negara lain serta...baca ah sendiri


1.  1 billion org secara anggarannye 'overweight'
manakala 925 million org secara anggarannye
kategori 'org lapar' atau kebulur.... lg ramai
org terlebih kenyang kan?



2. 60% org lapar kat dunia nih adalah perempuan..
mesti ar kan?sebab diorang lagi sayang anak2 mereka
kot..


3. 65% org lapar tinggal di India,China,Congo,
Bangladesh,Indonesia,Pakistan dan Ethiopia.


4. Lebih dari 3.7 juta org di Horn Of Afrika
(dkt2 Somalia) sekarang ni situasinya
melebihi batas kebuluran (batas kebuluran?amende nih?!)


5. Satu senapang AK-47 boleh ditukar kepada seekor ayam
atau dijual pada harga 6 dolar dan kadang2 lagi
murah dari roti.


6. Dianggarkan 1/3 makanan yg dihasilkan utk kegunaan kita
terbazir begitu saje (yakni 1.3 billion tan)




7. 40% dari makanan yg dibazirkan datang dari
pengangkutan,penyimpanan,pemprosesan dan pemakejan (packaging)
yg tidak efektif




8. 100 ribu tan mangga rosak setiap tahun
sebelum sempat sampai afrika barat



9. Rangkaian restoran Subway mempunyai cawangan paling
banyak di dunia iaitu 33,749 buah (akhir  2010) dan McDonald's
32,737 buah ( akhir 2010)


!0. 25 sen (dolar ye bukan sen ringgit) diperlukan utk menyediakan
satu cawan makanan penuh nutrisi utk satu hari 
kpd setiap kanak2.


Mungkin ramai ader pernah terbaca la bnde cenggini
dan berapa ramai jugak la membazir makanan setiap hari sebab

xmakan sayur?
xmakan sayap ayam?
xmakan buah durian?
xmakan org? (ini utk kategori kanibal shj wakakah)

tapi kita....aku la kan rasa memang takkan pernah paham penderitaan diorang2
yg kebulur nih sebab aku x pernah ke sana dan x pernah rasa penderitaan diorang
jadi sama-sama lah kita....aku la yg berubah (ni kan blog aku,WTF?!)

sumber : http://dsc.discovery.com/
diubahsuai kenal kan pun adoii : aku la (ni kan blog aku,WTF?!)




You Might Also Like

0 Ribu mas kahwin

Dijemput KOMEN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...