chong wei VS lin dan

00:22

salam

aku tau yg tajuk ni agak 'out of season' atau 'keluar dari tajuk' sebab aku xtau nak cite pasal apa.
tapi sebelum tu aku nak tahniah kat kontingen malaysia kat sukan sea sebab dapat 2 emas 5 perak 6 gangsa (ketika artikel ni ditulis)..emas dari menembak dan olahraga.

kembali ke seri pentas (mcm pemberita kat tv3 haha)...kembali pada tajuk kat atas sbnrnye.
aku nak crite pasal perbezaan chong wei dan lin dan serta kenapa chong wei selalu jer kalah ngan budak cina poyo tu (chong wei pon cina gak)



ni pendapat aku je la

dari segi fizikal
>lin dan mungkin lebih kuat dari chong wei kerana ototnya dan saiz badannya lebih besar sedikit...sikit je la sebab faktor saiz x memberi kesan yg ketara

>kepantasan bergerak lin dan mungkin selalunya lebih pantas dari wei (cam lama kenal je panggil wei,wei) dan bila aku tgk masa chong wei menang hanya dgn dia bermain dgn kepantasan sama dgn abang super dan atau boleh 'keep up the same pace" dgn lin dan

>fenomena tgn kidal...sampai skrg aku xtau kenapa dlm bidang sukan je aku rasa org berkidal ni mcm peratusan utk menang lebih tinggi walau sama2 hebat.....sebagai saintis aku x dpt rungkaikan permasalahakomplikasi ni

>dari segi hensem? aku 'no komen' sebab mana la aku tau sapa lagi ensem...igt aku gay ke hapa...

>dari segi melompat utk buat jumping smash aku rasa chong wei lagi lawa kot

>kemampuan utk buat muka frust atau muka x puas hati lin dan memang pandai kot..chong wei mcm malu2 ckit2 aku tgk....tapi takpe budi bahasa tu kan budaya kita

dari segi mental?
>akibat dari perbuatan lin dan yg mcm nak menjatuhkan pihak lawan cam bukak baju bila menang, baling
raket, senyum sinis dan juga shuffle (gurau jer), org mcm anggap dia x takut pada pihak lawan...org yg lawan ngan dia mcm xtahu nak balas camne dek meluat tgk muka dia (sekali lagi gurau jer)

> tapi disebabkan org asyik dok kata yg lin dan pandai main psiko tu la chong wei termakan dan dok terikut-ikut apa yg depa dok kata

>dan masa chong wei menang lawan ngan lin dan masa tu lah aku tgk keyakinan chong wei paling tinggi terutamanya bila penyokong malaysia lagi ramai dari penyokong china yg dok lin dan ka yau ! lin dan ka yau !  apa ntah (perbetulkan kalau salah eja ka yau tu)


kpd yg penat bermain badminton :
fakta pantas - budu asli dipercayai mampu menaikkan tenaga dalam badan dgn segera kalau dicampur dgn air 100plus atau revive dan ditelan bersama2 dgn pil perancang atau pil chit te ka aun (tetibe)

fakta pantas - jgn percaya fakta diatas


utk rekod pertemuan chong wei dan lin dan
-xtau betul x- 22 vs-lin dan menang 15-chong wei menang 7

satu momen yg aku xleh pada tahun ini ialah ketika chong wei kalah ngan lin dan masa world championship pada set ketiga (rubber set) hanya dua mata..pastu chong wei menangis masa terima hadiah *tersentuh gak la hati lelaki aku nih sbb ahli sukan yg paling hardworking malaysia menangis*.....

aku nak kata yg dia menangis bukan sebab dia lembik atau mudah kecik hati atau mental x kuat tapi dia menangis sebab x dpt hadiah kan kpd rakyat malaysia kemenangan dunia pertama dan itu menunjukkan betapa dia sayang badminton dan juga malaysia bukan sebab mental dia x kuat xdpt tahan menangis

yg xbest nya bnyk la kura-kura yg mengatakan chong wei akan bersara lepas olimpik london tahun depan dan seperti yg kita tau china dah ada pengganti yg mampu menewaskan chong wei iaitu chen long (long sebab dia tinggi haha )
malaysia? yg baru menonjol setakat ni ialah zulfadli zulkifli yg baru menang remaja dunia ranking 207th umur 18 rasenye

-chen long

-zulfadli zulkifli

harap2 nya lambat lagi la chong wei bersara

p/s : aku post benda ni sbb aku minat main badminton
_dah_habis

eh eh belum habis lagi ade bnda aku nak bagitau




_dah_habis

You Might Also Like

0 Ribu mas kahwin

Dijemput KOMEN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...