Ade kene mengene dgn PPSMI atau tidak

00:22


kenape ak nk cakap dalam hal ni? sebab nk bagi pendapat aku sebagai seorang pelajar

xfasih bercakap dalam bhs bi-xde kene mengene
xtahu istilah terbaru math dan sains dalam bahase bi-ade kene mengene
xtahu tulis karangan bi-xde kene mengene
xtahu istilah math dan sains dalam bhs bm-ade kene mengene
persediaan utk blaja kat universiti (kalau amik subjek sains)-ade kene mengena

maksud aku dalam erti kate ade kene mengene atau tak, tak bermaksud ia takde kaitan tetapi kesan dari ppsmi berlainan.same ade bnyk atau sedikit.dan apa
bila sikit tu bagi aku xde ppsmi pon tkpe.dan apabila kesannye bnyk perlu juge la ade ppsmi

sebenarnye aku x brpe kisah ade belajar dlm bhs apepun janji maksud dan ilmu tu sampai.
aku dulu sekolah rendah sains dan mate dalam bm,sekolah menengah dalam bi.

memangla tahap pemikiran sek rendah dan menengah berlainan tapi setakat aku belajar ppsmi xder la membantu aku fasih bercakap bi .tapi kosakata bertambah la sebab istilah2 yg belajar dalam bhs bi.
tapi istilah dalam bhs bm xtau pape,contohnye sublimation tu pemejalwapan,precipitate tu mendakan.

bile blajar dalam bi,senang la bc majalah discovery,natgeo,times, yg mane bnyk membantu mase blajar
kite semua tau yg mulai tahun 2012 bahasa melayu akan digunakan balik dan adakah ia akan beri kesan,-YA.kesan baik @ buruk,-XTAU.
dan ramai la yg menyokong dan ramai juge yg xmenyokong

disini aku juge nak kate 'Dgn izin Allah,aku paham bm sebab aku blaja subjek bm,aku paham bi sebab aku blajar subjek bi,aku paham mate dan sains sebab aku belajar mate dan sains,bukan kerana bahase perantaraan'
_dah_habis

You Might Also Like

0 Ribu mas kahwin

Dijemput KOMEN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...