hipokrit atau sedang berubah?

00:32

Salam

lama x update,malas nk tulis, tapi kali nih aku nk cerita sesuatu

salah satu isu kat uia yg aku perasan  ialah kehipokritan. bukan nak kata ni isu besar ke hape tapi ia bnyk beri kesan terhadap hidup seseorang

org kata masuk uia, "kompem jadi lebih baik"

ada org kata masuk uia "ni kat uia je baik, kat luar cam haram"

ada juga org kata masuk uia "cepat la dapat kahwin" (sebab ada budak umur 19 dah kawin, dengki? xde la dengki sgt) *xde kaitan dgn tajuk*

salah satu peraturan  penting kat asasi uia ni ialah tutup aurat, di mana x tutup aurat kena kompaun, tapi bergantung la sape yg menangkap anda,

aku bukan nk kata aku ni naif sgt, atau cuba menunjuk-nunjuk tapi cuma nk tny kenapa?

kenapa dalam uia tutup aurat, tapi bila keluar outing hujung minggu kat dpn pagar tutup aurat tapi bila dah keluar ke mall ke hape dah x tutup aurat?

kenapa lelaki bila main bola @ bersukan, x boleh nk tutup lutut?

dan orang luar tentu akan pandang dgn mata yg agak tidak straight dan berkata

"pelajar uia camni??? buat malu je"


Perubahan?

korang tau kan yg perubahan berlainan dgn hipokrit. dan kenapa sesetengah org suka kata

"xyah nk buat baik sgt la,hipokrit la kau ni" (nada biasa2 saje,tapi yg mendengarnya dah tentu terasa)

ada satu kawan ni nk berubah, tapi kawan tu kata kawan ni hipokrit

jadi kawan ni kemudiannya hilang rasa nk berubah



oleh itu di sini aku nk cakap yg perkataan "hipokrit" patut dibuang dalam hidup kita sebab

a) ia merendah-rendahkan org lain
b) ia tidak sedap didengar
c) ganti lah perkataan hipokrit dgn perkataan hipopotamus atau hipotesis

dan kalau ada kawan kita atau sape2 saje yg bila kita tgk kadang2 dia tutup aurat,kadang2 x tutup atau
kadang2 dia buat benda baik,pastu dia buat benda jahat ATAUPUN ada org kita tgk dia kat facebook post benda baik2 je padahal kat luar dia x buat pon benda2 yg dia post

bila berlaku benda camtu katakanlah pada nya

kau SEDANG BERUBAH, DAN INSYA ALLAH KAU AKAN BERUBAH

jgn sesekali kata mereka2 ni hipokrit ye

_dah_habis

tapi apsal serius sgt aku rasa aku tulis kali ni


                                                                   ME SERIUSTA





You Might Also Like

0 Ribu mas kahwin

Dijemput KOMEN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...