Kasihan pak cik itu

19:27

Assalamualaikum


Kita mulakan cerita hari ini dengan kisah pembahagian zakat. Bulan-bulan puasa ni antara cerita yang naik hangat ialah kisah zakat. Aku pun tak reti sangat bab-bab zakat. Cuma nak kongsi sebahagian sikit la. Aku tengok bagus usaha pihak-pihak kutip zakat melalui inisiatif diorang contohnya pusat kutip zakat bergerak dan kaunter drive-thru. Sampaikan ada yang tgh bawak motor pun lalu ikut situ gak sambil tak matikan enjin, lawak gak tengok.


Tetapi ada suatu hari tu, time hari pembahagian wang zakat ke apa dekat pejabat yang bagi zakat (dekat mana terpaksa dirahsiakan ) , aku ternampak la pak cik tua terbongkok-bongkok jalan keluar dari pejabat tu. Baru lepas ambil duit kot. Kesian plak aku tengok pak cik tu jalan pun macam nak jatuh lepas tu dia lintas plak jalan, jalan dah la sibuk, cuak plak aku tengok. Masa tu aku tengah tunggu dekat lampu isyarat jadi tengok dari jauh je la.


Tetiba terlintas di fikiran aku kenapa pak cik tu bersusah payah datang ambil duit zakat. Kenapa tiada usaha untuk memudahkan pembahagian zakat? Kalau bab kutip wang zakat banyak pulak jalan dia. Kesian pak cik tu aku tengok.

Weird malaysians are weird


_dah_habis



You Might Also Like

0 Ribu mas kahwin

Dijemput KOMEN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...